Maritimt Forum välkomnar Cetasol som ny medlem. Cetasol är ett svenskt företag som specialiserar sig på hållbara energilösningar för sjöfarten. Deras flaggskeppsprodukt, iHelm, är en AI-driven plattform som hjälper fartyg att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med 10-25 procent. iHelm samlar in och analyserar data från motorer, GPS och tillgängliga signaler för att ge kaptenen eller andra som arbetar på rederiet rekommendationer i realtid. Den unika AI-baserade lösningen erbjuder också prediktivt underhåll och skapar en digital tvilling av verksamheten, vilket möjliggör för optimeringar och tester. Cetasol har global räckvidd med kunder som Thun och Strömma samt ett dotterföretag i Singapore.

– Cetasol grundades år 2021 och vår vd arbetade tidigare som Chief Automation of AI på Volvo Penta, där de började titta på eco-driving för båtar och möjligheterna till att utveckla en lösning som med hjälp av AI kan bidra till minskade utsläpp. Genom tester insåg man att denna lösning fungerar för alla typer av motorer, vilket ledde till en oberoende start-up för snabbutveckling och tillväxt, för att möta den maritima näringens växande behov, säger Veronica Söderbergh, marknadschef på Cetasol.

Veronica Söderbergh förklarar att företagets lösningar inte bara bidrar till ökad hållbarhet och insikter utan även säkerställer att fartygsflottor är konkurrenskraftiga och redo för framtiden. Cetasol ser stora möjligheter i branschen och fortsätter utveckla sina lösningar för att möta kundernas behov, vilket inkluderar att göra produkterna ännu mer användarvänliga och datadrivna.

– Fördelarna med iHelm är att bränsleförbrukningen minskas med 10–25 procent, samtidigt som stora tidsbesparingar uppnås, och lösningen ger verksamheter ökad insikt i hela flottan. Tidsbesparingarna innefattar bland annat rapportförfattande, som rederiet behöver genomföra. Genom den digitala tvilling som skapas möjliggörs förutom utsläppsreduktion även en framtidssäkring av verksamheten – både kostnadsmässigt och i form av att följa aktuella regler och lagar inom klimat och miljö. Samtidigt uppnås kostnadsbesparingar när bränsleförbrukningen minskar, och verksamheten får nya insikter, säger Veronica Söderbergh.

Företaget har även utvecklat Cetafuel, en virtuell bränslemätare, som ger över 97 procent noggrannhet. Med dessa teknologier har Cetasol redan visat på betydande bränslebesparingar för sina kunder, med snabb återbetalningstid.

– Trots utmaningar som standardisering av digitalisering och protokoll ombord ser vi stora framtidsutsikter och strävar efter att bli ledande inom maritim AI och hållbarhet, säger Veronica Söderbergh.

Frågor som kompetensförsörjning och hållbarhet är viktiga för företaget.

– Att få in människor till branschen är viktigt. Det är ett stort problem och det handlar om att fortsätta prata om industrin. Vi vill gärna att man ska ha både teknisk bakgrund och sjöfartsbakgrund till många av rollerna som vi anställer för. Den kombinationen är svår att hitta, säger Veronica Söderbergh.

Läs mer om Cetasol här.