Aktörer inom den maritima näringen samlades i Maritimt Forums lokaler i Göteborg för ett seminarium och efterföljande glöggmingel. Temat för seminariet var kompetensförsörjning och rekrytering.

Eva Ohlsson, koordinator för kompetensförsörjning vid Transportföretagen, och Johan Hartler, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor vid Svensk Sjöfart belyste de utmaningar som sjöfartsnäringen står inför när det gäller att attrahera och behålla kompetens och informerade om vad som görs av näringen idag.

– Man kan ställa sig frågan ”vilka i samhället ska bli våra framtida sjöfarare?”. Tittar vi rent åldersmässigt idag så inriktar vi rekryteringsinsatser till åldern 15-19 år. De kanske börjar en utbildning när de är 21 år. Vi vet att vi behöver fördubbla antalet studenter på våra sjöutbildningar för att komma i balans. Om vi bara fortsätter ha samma rekryteringsmönster och samma utbildningar så måste vi öka andelen i den ålderskategorin mångdubbelt och jag tror inte vi kommer lyckas med det, däremot finns det andra åldersgrupper som kommer att vara jättemånga år 2035 och framåt. Vi har ett utbildningskapital i samhället som vi skulle kunna återaktivera och det är viktigt att detta i så fall finansieras av staten så att det är kostnadsfritt för individen, säger Johan Hartler, Chalmers.

– Vi har varit ute på tre mässveckor och på exempelvis Kunskap och Framtid hade vi en stor monter och sex utställare. Det var full fart i montern och många besökare, säger Eva Ohlsson, Transportföretagen.

Hiba Fawaz, kommunikationsstrateg och social media manager på Chalmers, presenterade vikten av att marknadsföra branschen på ett sätt som tilltalar unga och visade flera goda exempel på detta.

– Målgruppsarbetet handlar först och främst om att inte bara lära känna sin målgrupp på ytan, utan förstå hur målgruppen tänker, funderar, fokuserar, reagerar och interagerar. Så innan vi kan komma in på att kommunicera vikten av exempelvis ingenjörsyrket i samhället, behöver vi först komma in på att förstå vår målgrupp och hur vi kan förmedla den här visionen till dem. Enligt Ungdomsbarometern 2024 så är unga idag präglade av en hyperdigital vardag. Tidigare generationer var med när sociala medier skiftade till att gå från något nytt, läskigt och spännande till att bli en del av vår vardag, men generation z föddes in i digitala plattformar det är som vardagsrum där man hänger med sina vänner, det är som att besöka ett café, biblioteket, butiker, säger Hiba Fawaz.

Henriette Wallén Warner från VTI och Monica Lundh från Chalmers avrundade seminariet med en presentation om en förstudie om hur man kan skapa hållbara arbetsförhållanden för att behålla sjöfolk i yrket samt ett kommande forskningsprojekt på samma tema.

– Bakgrunden till projektet är att det i dagsläget är brist på personal inom svensk och internationell sjöfart, samtidigt som svenskt sjöfolk stannar allt kortare tid till sjöss. Ser vi till de faktorer som rent generellt underlättar ett långsiktigt hållbart sjömansliv, oavsett vilket land sjöfolket kommer ifrån, handlar det om ekonomiska fördelar, kortare törnar, tillfredsställelse med jobbet, stark sammanhållning ombord och en önskan att stanna till sjöss tillräckligt länge för att bli befordrad. De faktorer som försvårar livet till sjöss är isolering från familj och vänner samt dåliga arbetsvillkor. För att säkerställa nyttan av resultatet i den kommande studien har vi knutit en referensgrupp till projektet. Om er organisation vill bidra får ni gärna höra er till mig eller Monica Lundh, säger Henriette Wallén Warner.

Efter seminariet fortsatte kvällen med ett glöggmingel där deltagarna fick möjlighet att knyta kontakter och dela tankar i en avslappnad miljö.