För Maritimt Forums medlem Svenska Orient Linien (SOL) är affärsmässig hållbarhet en central del av strategin där strävan hela tiden är att hitta de bästa möjliga lösningar i partnerskap med både kunder och leverantörer. SOL är ett av Sveriges äldsta rederier och startades redan år 1911 av Dan Broström. År 2006 köpte tre partners ut bolaget från börsen, däribland Michael Kjellberg som idag är ensam ägare.

– Verksamheten i SOL bedrivs i två affärsområden; Breakbulk och TransProCon. På Breakbulk och TransProCon arbetar 14 landanställda medarbetare, säger Tommy Kalin, vd på SOL.

Specialtransporter och global räckvidd

SOL’s breakbulk-verksamhet transporterar sågade trävaror från Skandinavien till Egypten. Sågade trävaror är en av våra största exportvaror och viktig för både Sverige och Finland. Att det finns en pålitlig året runt service av nordgående transporter är också viktigt för många andra industrier runt Bottenviken, inte bara skogsindustrin. Nordgående fraktas andra bulkvaror så som bentonit, vindkraft, salt, mineraler etc.

För TransProCon, SOLs specialtransportverksamhet, ligger fokus inom försvarslogistik, komplexa projekttransporter, och transporter för nationella och internationella biståndsorganisationer.

– Det är ett utmanade område på grund av den osäkra omvärlden, men vi försöker göra vad vi kan för att bidra med vår expertis för en tryggare och säkrare värld, säger Tommy.

Med hållbara lösningar i fokus

Dessutom är SOL delägare i två joint venture; Scanlog och WALLENIUS SOL.

Scanlog är ett logistikbolag med cirka 40 medarbetare som är specialiserat på internationella transporter via sjö, väg, järnväg och flyg. Scanlogs arbete kännetecknas av maximal kostnadseffektivitet, minimal miljöpåverkan och högsta kvalitet.

– Ett tydligt exempel på hållbarhetsarbetet är att Scanlog nu erbjuder kunderna ISCC-cerifierad biobränsle enligt massbalansprincipen och hela processen tredjepartverifieras. Scanlogs fossilfria sjöfraktsalternativ möjliggör för kunder att aktivt minska sitt koldioxidavtryck med 100 procent på sjötransporterna, ett smart och kostnadseffektivt sätt genom att ersätta traditionella fossila bränslen med LBG (Liquified Biomethane) som produceras av gödsel från Europa, säger Tommy Kalin.

– WALLENIUS SOL bedriver container- och RoRo-linjetrafik från Bottniska viken till och från kontinenten och Storbritannien. WALLENIUS SOL har idag cirka 70 medarbetare i och med att vi nyss förvärvat det engelska rederiet Mann Lines.

WALLENIUS SOL:s investering i två isklassade LNG-drivna ConRo fartyg som levererades för snart 3 år sedan är en tydlig satsning på hållbarhet då fartygen reducerar koldioxidutsläppen med 63 procent per fraktat ton.

Framtid och utmaningar

En av de största utmaningarna inom sjöfarten är marknadens volatilitet och de geopolitiska förändringarna.

SOL är dock optimistiska inför framtiden. Med ett starkt fokus på innovation, hållbarhet och strategiska partnerskap ser bolaget möjligheter att ytterligare effektivisera och förbättra sjöfarten.

– Vi arbetar för att alltid hitta den bästa transportlösningen för våra kunder och sjöfartsnäringen driver idag utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart. Det är en utmaning och kräver engagemang och passion, säger Jessica Svensson, marknadskoordinator på SOL.

SOL ser även flera trender framöver gällande sjötransporter och den maritima näringen.

– Det som är långsiktigt prioriterat är att förnya flottan. Hållbarhetsfrågan är fortsatt viktigt och rörelsen av att bygga effektivare fartyg kommer att fortsätta även om kanske bränslebyten inte kommer kunna gå lika snabbt som man hade hoppats, säger Tommy Kalin.

Vinnare av Employer of the year

Något som SOL är extra stolta över är vinsten i år av priset “Employer of the year” som ges av Brilliant Future. Utmärkelsen delas ut till det bolag som visar högst medarbetarengagemang.

– Att vi har så högt medarbetarengagemang tror jag handlar mycket om vår kultur, som utvecklats ur vår ägares entreprenörsanda och humanism. Detta har i sin tur fortplantat sig hos alla medarbetare under lång tid. Vi har kul på jobbet och älskar det vi gör, säger Tommy Kalin.

Läs mer om SOL här.

Se filmer om SOL:s verksamhet här.