Innovation, regelverk och entreprenörskap var bland annat i fokus när Maritimt Forums medlem NOS bjöd in till en dag med seminarium och fartygsdop av sitt nya fartyg M/V Impresser och presentation av Volvo Penta IPS Professional Platform.

– Vi har idag 50 fartyg med bästa prestanda. Första fartyget byggdes år 2007 och sedan fick vi vårt första arbete inom offshore wind. Fartyget vi byggde var så effektivt att vi tänkte att här kunde vi börja och investera. Vi började med en liten katamaran och från det växte vi väldigt snabbt. Första året hade vi tre kontrakt. Vår vision är ”Best 365”, att vara bäst på det vi gör varje dag. Det är viktigt idag att ha global räckvidd och lokal närvaro. I slutet av året kommer vi att ha 67 fartyg. Idag har vi samarbete på 3 kontinenter. Idag använder vi den professionella plattformen Volvo Penta IPS. I vår femårsplan har vi 30 nya fartyg, säger David Kristensson, vd för Northern Offshore Group.

Anne Müller, vd på Volvo Penta, berättade om deras arbete.

– Vi driver innovation framåt. Volvo Penta ingår i Volvokoncernen som har en omsättning på 48 miljarder. Volvo Penta omsätter cirka 1,8 miljarder och finns i 130 länder och stödjer 3500 återförsäljare. Cirka 8 procent av vår omsättning går till forskning och utveckling. Vår vision är att driva innovationen framåt för att göra en skillnad för kunder och samhälle. År 2034 borde vi ha minskat de absoluta utsläppen med 40 procent, säger Anne Müller.

I en panel med Simon Werner, Head of Marine Asset Management, Siemens Gamesa Renewable Energy, Vicky Powell, Head of Categories, RWE Renewables, och Ben Stebbing, Technical Lead, Ørsted diskuterades bland annat framtida trender och bland annat menade panelen att förnybara drivmedel är nen stor trend, men också flexibilitet.

När det var dags att diskutera regelverk deltog bland annat Andreas Nordseth, Director General, Danish Maritime Authority, Jacob K. Clasen, Deputy CEO, Danish Shipping , Herman Spilker, Chief Executive, Bureau Veritas , och Pia Berglund, Lawyer and Senior Advisor, Swedish Shipowners Association. Panelen diskuterade bland annat frågan om protektionism.

– Vi vet att vi är bättre tillsammans och att protektionism är inte vägen framåt. När vi normalt reglerar är det efter och olycka. Varför inte vara proaktiv istället? Regelverket bör vara mer målbaserat och inte reglera de tekniska detaljerna. Innovation måste leda och regelverk måste följa, säger Pia Berglund, Svensk Sjöfart.

För den gröna omställningen är protektionism inte vägen framåt och gör saker dyrare, Jacob K. Clasen, Deputy CEO, Danish Shipping.

 – Protektionism är lätt att hantera när det är tydligt. När protektionism är insvept i tekniska saker är det svårt, säger Andreas Nordseth, Director General, Danish Maritime Authority

Under seminariet deltog även Tsutomu Yokoyama från rederiet NYK.

– Ammoniak är den högsta kandidaten för nytt bränsle för oss. Batteriet är också bra men med LNG kan vi genast sänka utsläppen med 30 procent., säger Tsutomu Yokoyama.

Även Arne Juell-Skiesel, vd på Svenska Skeppshypotek, deltog under seminariet.

– Våra strategier har ändrats. Att vara grön handlar nu om kreditvädighet och är en integrerad del i vår kreditanalys, säger Arne Juell-Skielse