Den 19 september bjöd Finsk-svenska handelskammaren, Viking Line, Maritimt Forum och Svensk Sjöfart in till ett frukostseminarium på Finlands ambassad i Stockholm med rubriken ”Framtidens hållbarhetskrav och utsläppssnåla transporter”. Moderator för seminariet var Carolina Kihlström, verksamhetschef på Maritimt Forum. Seminariet fokuserade på sjöfartens hållbarhetsutmaningar, särskilt inom EUklimatlagstiftning och Fit for 55, samt möjligheterna för att minska sjöfartens miljöpåverkan. Med talare som Fredrik Larsson från Svensk Sjöfart och Viking Lines Harri Tamminen och Dani Lindberg diskuterades de nya regelverken och hur företag kan anpassa sig för att möta hållbarhetskraven. Bland annat togs biogas och andra alternativa bränslen upp som möjliga lösningar för framtiden.

– Sjöfarten spelar en central roll i handeln mellan Sverige och Finland, där cirka 80-90 procent av handeln går sjövägen, vilket gör sjöfarten till en absolut central del av ekonomin. Samtidigt står vi inför ökande krav på hållbara transporter, från såväl beslutsfattare som konsumenter och samhället i stort, säger Carolina Kihlström, verksamhetschef på Maritimt Forum.

Under seminariet lyftes också hur de nuvarande miljöavgifterna påverkar sjöfartens konkurrenskraft jämfört med andra transportsektorer, samt hur regeringar och myndigheter i båda länder kan bidra till att underlätta övergången till hållbara transporter.

– Vi saknar inte utmaningar och mål gällande dessa frågor. Sjöfarten i Sverige använder idag 2 miljoner ton fossilt bränsle. EU har mål för år 2030 om 55 procent minskning av utsläppen, år 2040 är målet en 90 procentig minskning av utsläppen och år 2050 ska utsläppen vara noll. Införande av EU ETS kommer att kosta Sveriges import och export cirka 6,2 miljarder. Lösningar vi ser idag handlar bland annat om förnybart bränsle som sol och vind, biobränslen, carbon capture, kärnkraft, e-bränslen och elektrifiering, säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor på Svensk Sjöfart.

Viking Lines tre grundtjänster är kryssningar, person- och frakttransporter och varje år transporteras cirka 5 000 000 passagerare, 560 000 personbilar och 125 000 fraktenheter med Viking Lines fartyg.

– År 2023 gjorde vi det möjligt för kunder att för en liten slant resa fossilfritt. Vi skapade en metod för att konvertera energibehovet för en persons eller fraktenhets resa till en mängd förnybar biogas. Genom användning av biogas minskar klimatavtrycket med 90 procent på en resa mellan Stockholm och Åbo. Merkostnaden per person är cirka 25 SEK. Den biogas vi använder är förnybar energi, som producerats genom att utnyttja samhällets restprodukter. Som fotpassagerare minskar ditt klimatavtryck från 50 kg CO2-e till 2 kg CO2-e på en resa från Stockholm till Åbo, säger Dani Lindberg.

En viktig fråga som diskuterades var hur transportköpare bör förbereda sig inför framtidens hållbarhetskrav. Harri Taminnen, fraktdirektör på Viking Line, berättade bland annat om Viking Lines, livsmedelsföretaget Orkla Suomi och transportföretaget Scandic Trans nya samarbete med regelbundna frakttransporter med biobränsle. Genom att skapa en grön sjökorridor minskas utsläppen med 90 procent.

Seminariet avslutades med ett panelsamtal där publiken fick möjlighet att ställa frågor om sjöfartens framtid, möjligheterna med hållbara bränslen, och hur man som rederi och transportköpare kan arbeta för att möta de nya kraven.

Sammantaget underströk seminariet vikten av samarbete, både inom industrin och mellan länder, för att lyckas med omställningen mot en hållbar sjöfart som både gynnar handeln och miljön.