Den 18 oktober höll Maritimt Forum ett webinar med fokus på den gröna omställningen inom sjöfartsnäringen. Under ledning av Carolina Kihlström, verksamhetschef på Maritimt Forum, diskuterades både utmaningar och framsteg inom branschen. Med talare från näringslivet och kommuner runt om i landet undersöktes hur företag och offentliga aktörer arbetar för att minska sjöfartens klimatpåverkan.

Lars Wallerstedt, VD för Wärtsilä Sverige, inledde programmet genom att lyfta fram den senaste teknologin som driver omställningen framåt. Han talade om hur nya innovationer, som elektrifiering och användningen av alternativa bränslen, kan göra sjöfarten mer hållbar.

– Ett av de stora problemen idag är för våra kunder är att veta vilken väg man ska ta och vilket bränsle man ska ha i framtiden. Så vi produktutvecklar idag på väldigt många olika fronter för att kunna tillhandahålla den produkt som kommer att gå i framtiden. Vi tror att framtiden kommer att vara multi-fuel så vad vi satsar på är att göra motorer som kan hantera en rad bränsle med små justeringar. Nästa steg i övergången är att mixa bränslen och kör man LNG idag kan man köra med en inblanding av biogas, säger Lars Wallerstedt.

Johan Friberg från Erik Thun AB tog vid och delade sina insikter kring energieffektiva fartyg, och hur dessa bidrar till en hållbar framtid.

– Thun har alltid haft när kontakt med varven och fokus har alltid varit på energieffektiv även innan det var modernt att prata om hållbarhet och fokus är att få de smartaste optimeringarna och verktygen. Sedan 2018-2022 har vi fått leverans av 16 nya fartyg och 6 nya tankers kommer beställas till år 2027. Det är viktigt att även det äldre tonnaget får samma uppgraderingar som det nya tonnaget i den mån det går och vi har gjort stora uppdateringar via optimal propulsion som innebär att vi har en dator som hjälper oss att se till att vi har optimal hastighet och effektivast bränsleförbrukning. Vi investerar också att få in massmätningar och vi har samarbete med bland annat Cetasol för att få rätt data. Det är även del i att minska arbetsbelastningen ombord. Sedan har vi bränslen och vi ser att det kommer vara en kombination av bränslen som blir lösningen, säger Johan Friberg.

Patrik Benrick, strategichef på Göteborgs Hamn, avslutade företagarnas inlägg med att beskriva hamnens arbete med klimatutmaningarna, där elektrifiering och användning av förnybar energi är i fokus.

– Vi ser att det är viktigt för oss i hamnen att jobba med en energiomställning i hamnterminalerna och även på lastbils- och järnvägssidan, men det är framförallt sjödelen som står för stora delen som hamnen behöver hantera för att nå klimat- och miljömål. Ungefär hälften av utsläppen förväntar vi oss att kunna minska med hjälp av en utbyggnad av elanslutningar. I princip alla projekt vi gör så sker allt vi gör i samarbete med andra och det handlar om att få plats en produktion, distribution, lagringsinfrastruktur och arbeta med säkerhetsarbete, bunkringsinfrastruktur, fartyg, och transportköpare som vill detta. Generellt gäller det att alla aktörer vill se en förändring i dessa frågor, säger Patrik Benrick.

Efter presentationerna vände samtalet mot Sveriges kommuner och regioner, där Michaela Haga från Region Stockholm, Axel Josefson från Göteborg, Daniel Smirat från Luleå och Helena Nanne från Malmö delade sina tankar kring hur de stöttar den maritima sektorns omställning. Diskussionen kretsade kring vilka utmaningar kommunerna står inför och hur de arbetar för att skapa gynnsamma förutsättningar för en grön sjöfart.

– Vi står precis inför ett skifte just nu och en omställning. Vi har haft ett miljöarbete under en lång tid och när våra fartyg ska livstidsförlängas har vi bytt ut motorer och arbetat med energieffektiv körning. Nu är vi redo att ta nästa steg och vi har egna tonnage och kommer att nyanskaffa och ser en stor potenitel i elektrifiering och vi kommer jobba med incitament för energieffektivt. Vi kommer även ta ett större ansvar som region gällande laddinfrastruktur till exempel och även arbeta med riskhantering och avtalslängder, säger Michaela Haga.

– Den maritima näringen hos oss bidrar med sysselsättning och tillväxt och skapar en trygghet att varor kan transporteras ut och från landet. Hamnen är också viktigt nav för att utveckla hela näringslivet. Det som Malmö saknar är den gröna tillverkningsindustrin och jag ser ett stort behov av att få till detta, säger Helena Nanne.

En viktig fråga som togs upp var hur kommunerna kan bidra till att skapa bättre samarbete mellan den privata och offentliga sektorn. Både företagsrepresentanter och kommunföreträdare var överens om att ett nära samarbete är avgörande för att kunna nå klimatmålen, och att staten och EU kan spela en viktig roll i att ge ekonomiska incitament och skapa regelverk som underlättar omställningen.

– Jag ser tre saker; det första är att svenskflaggade fartyg och incitament för det behövs både för klimatomställningen och försörjningsberedskapen. Sedan är elektrifiering superviktig att vi faktiskt får ström till vår båtar om vi nu ska köra på el och där behöver vi nya energislag. Det tredje handlar om finansieringsmöjligheter. Exempelvis uppe i Luleå är det svårt för alla kommuner att bära alla de kostnader som krävs och där behöver staten och EU hjälpa till, säger Axel Josefsson.

– Kopplat till finansieringen så är vi inte ute efter rena pengar utan snarare att staten finns med som riskavstäckning ifall något skulle hända. Även tillståndsprocesser och lagstiftning är något som staten behöver bli bättre på, säger Daniel Smirat.

Eftersnacket för medlemmarna i Maritimt Forum gav en möjlighet till fördjupade diskussioner och en blick in i framtidens arbete med sjöfartens gröna omställning.

Den maritima näringen står inför en kritisk tid där både teknologiska framsteg och strategiska samarbeten kommer att vara avgörande för att minska utsläppen och skapa en hållbar framtid. Dagens webinar visade tydligt på den viktiga roll både näringslivet och det offentliga har i denna process.

Se hela webinaret här.