FKAB Marine Design är invald som ny medlem i Maritimt Forum. Grundat år1961, har FKAB kontinuerligt utvecklats för att möta sjöfartsindustrins förändrade behov, och år 2001 så startades FKAB’s kontor i Kina. Ursprungligen fokuserade företaget på traditionell skeppsdesign, men har med tiden blivit pionjärer inom utvecklingen av energieffektiva fartyg och avancerade tekniska lösningar. Deras portfölj inkluderar allt från tankfartyg och vägfärjor och specialfartyg.

– FKAB är en del av Mattsson-gruppen som har cirka 200 anställda och på FKAB Marine Design arbetar totalt 65 personer där hälften sitter i Kina och hälften i Sverige. Många känner nog till oss på grund av tankbåtssegmentet och där är just nu en peak, men för ett par år sedan fick vi flera nya kunder som vi gör nybyggen för och vi har kunder inom både vägfärjor, gasfärjor och muddringsbåtar så vi har en bred palett. Nästan alla kunder vill skräddarsy sina fartyg, vilket jag tycker är helt rätt då fartygen då får en optimal design för sin uppgift. Vi får ingångsparametrar gällande exempelvis bränsle, storlek och vad fartyget ska transportera och sedan börjar vi med att göra ett förslag på en fartygsdesign, säger Andreas Hagberg, Head of Sales & Marketing Department.

Grön omställning är av stor vikt för fartygsdesign och många kunder efterfrågar möjlighet att använda LNG, metanol, ammoniak och batterier, men mest optimalt är att först utgå från ett helhetsperspektiv gällande energieffektivisering.

– Det finns mycket man kan göra för att dra ner energiförbrukningen. Man ska alltid börja där och sedan tänka på bränslen, säger Andreas Hagberg.

Arbetet har lett fram till flera innovativa och energieffektiva fartyg och projekt.

– Furetank-serien är vi stolta över och de svenska redarna på exempelvis Donsö är oerhört viktiga för att förädla processen för shipping-näringen. Donsötank har bland annat gjort fina investeringar bara för att visa vad man kan göra gällande hållbarhet och Sirius är innovativa och bunkringsprocessen med fartyget Coralius är fantastiskt. Vi försöker berika rederierna med teknik och gällande förmågan och lusten att driva marknaden är de otroligt duktiga. Sverige ligger långt fram i dessa frågor, säger Andreas Hagberg.

Kompetensförsörjningsfrågan är också något som är av stor vikt för FKAB.

– Kompetensförsörjning är något vi tänker mycket på och vi vill stötta skolverksamhet på olika nivåer med att exempelvis erbjuda praktikplatser och studiebesök. Det är viktigt att jobba med kompetensförsörjning och inte vänta på att andra ska göra något, säger Peter Hermansson, vd för FKAB.

Läs mer om FKAB Marine Design här.