Sjöfarten är livsviktig för Sverige – men hur ser det ut med framtidens bemanning? Den frågan stod i fokus när Maritimt Forum arrangerade ett lunchseminarium under Almedalsveckan om den maritima näringens kompetensförsörjning.
Johan Hartler från Svensk Sjöfart inledde seminariet med att informera om sjöfartens kompetensbehov och menade att vi måste ha ett starkt yrkesfokus framåt.
Seminariet samlade sedan både riksdagspolitiker och ungdomsförbund för att diskutera vad som krävs för att fler ska söka sig till sjöfartsutbildningar och maritima yrken – och hur staten kan bidra till att säkra kompetens i en samhällskritisk bransch.
I seminariets första del deltog riksdagsledamöterna Oliver Rosengren (M), Robert Olesen (S) och Jan Riise (MP). Alla tre betonade vikten av att sjöfarten synliggörs mer i både utbildningspolitik och samhällsplanering.
– Idag är det katastrofsiffror och ska vi klara av att ha en svensk sjöfart i framtiden så måste vi se till att vi har tillräckligt många som går in i yrket. Detta är intressanta och komplexa yrken. Inom sjöfarten bör man knyta samarbetet starkare mellan universitet, bransch och staten och visa upp att det är en framtidsbransch, sa Robert Olesen (S).
– Sverige har problem med kompetensförsörjning inom olika områden och det är därför vi gör en serie viktiga reformer för att stärka och genomföra nödvändiga reformer brett i ekonomin. Detta är en viktig del och där behöver vi vara lyhörda för de förslag som kommer från branschen, säger Oliver Rosengren (M).
Panelen diskuterade hinder som brist på utbildningsplatser, bristande kännedom om yrkena och att sjöfarten sällan nämns i den allmänna utbildningsdebatten. Samtidigt lyftes flera lösningar.
– Det är så många olika områden inom sjöfarten och då finns lika många behov av kompetens. Nu är intresset på uppgång igen och jag skulle vilja slå ett slag för två saker; dels en kust- och inlandsstrategi som innefattar möjlighet att flytta transporter till kust- och inlandssjöfart samt utbildning och kompetens på tbå områden, både det transportmässiga och miljömässiga, sa Jan Riise (MP).
I seminariets andra del tog nästa generation politiker plats på scen: Anton Holmlund (LUF), Nora Axberg (Grön Ungdom), Diyar Cicek (SSU), Noa Samenius (MUF) och Louise Hammargren (KDU).
– Vad jag kan se när jag reser runt i landet så är det få unga som får höra om att jobbmöjligheterna finns. Man ska komma ihåg, unga skriker efter arbete nu. Nästan en fjärdedel av alla unga idag är arbetslösa så om vi kan visa på att här finns jobbmöjligheter så kommer fler söka sig till branschen, säger Diyar Cicek (SSU).
– Även dem som går utbildning inom branschen så är det otydligt vad det finns för jobb när man är färdigutbildad. Man saknar känslan av trygghet att man kommer få ett jobb efter utbildningen, säger Nora Axberg (Grön ungdom).
– Om man vill få mer kompetens till utbildningarna så måste man göra det lättare för interna yrkesutbildningar. Vi i LUF tycker att man ska ha en skattelättnad för interna yrkesutbildningar så att det blir lättare att vidareutbilda och fortbilda personal, säger Anton Holmlund (LUF).
– För mig innebär kompetensförsörjningen en fråga som är på väldigt mångas bord. Det är dels nationella reformer man kan göra. Kommuner har ett jätteviktigt ansvar att säkerställa att näringsliv och SYV får en nära kontakt med varandra så man sänker trösklarna. Även arbetsgivare bör få möjlighet att delfinansiera utbildningar. Det krävs att politiken, organisationer, företag, elever och unga verkligen har mötesplatser, säger Louise Hammargren (KDU).
– Jag tror att mycket handlar om att generellt stärka de maritima näringarna i Sverige. Vi vill även se mer möjligheter till yrkesutbildningar. Jag tror också det handlar om att få fler svenskflaggade båtar och den typer av åtgärder som i sin tur kräver kanske regellättnader och bitvis skattelättnader, säger Noa Samenius (MUF).