Maritimt Forums nya medlem, CLOSER, är en neutral samverkansplattform med uppdrag att effektivisera godstransporter och skapa långsiktigt hållbara logistiklösningar. Genom att koppla samman näringsliv, akademi och offentlig sektor driver de projekt som sträcker sig från urban logistik till elektrifiering och långväga godstransporter. Nu växer även sjöfartens roll i deras projektportfölj.
– Vårt perspektiv är trafikslagsneutralt, men godstransporteffektivitet är vårt primära fokus. Sjöfarten har naturligtvis en viktig roll, säger Kristoffer Skjutare, en av två programansvariga på CLOSER.
Sjöfart tar större plats i CLOSERs arbete
Anna Kristiansson, som utgör den andra delen i CLOSERs programledning, berättar att sjöfarten tidigare haft en mindre framträdande roll, men att det nu sker en förändring.
– Vi kunde fylla en hel timme om sjöfart under vår resultatkonferens i våras. Det är ett tydligt tecken på att intresset ökar, både från branschen och från övriga partners, säger hon.
Hon betonar att CLOSER inte är teknikspecialister eller trafikslagsägare, utan istället experter på triple helix-samverkan och på att lyfta olika systemdimensioner såsom beteenden och värderingar, infrastruktur, teknik och processer, affärsmodeller och policys och regelverk.
– Vi vill få aktörer att våga satsa på nya lösningar, och då måste vi förstå vad som krävs, säger Anna Kristiansson.
Fossilfrihet och transportköparen i centrum
Bland pågående initiativ finns ett Interregprojekt längs Norrlandskusten. Där planerar man, tillsammans med lokala energibolag, hamnar och kommuner, för produktion och introduktion av nya fossilfria bränslen. Från ett initialt fokus på vätgas ligger nu fokus på e-metanol. Bland annat deltar även Maritimt Forums medlem Liquid Wind i projektet.
Ett annat exempel är ett nytt koncept kring sjöfart på transportköparens premisser, som utvecklas inom ett projekt finansierat av Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak. Projektet kartlägger hur transportköpare ser på sjöfart idag, vilka kriterier de har vid upphandling och vad som skulle krävas för att fler ska välja sjövägen.
– Vi ska ta fram ett koncept baserat på varuägarnas önskemål, som sedan testas mot rederier och myndigheter. Målet är att inkludera sjöfart till större grad i transporter på längre avstånd, men det måste ske på transportköparens villkor, säger Kristoffer Skjutare.
Projektformen som katalysator
Både Anna och Kristoffer återkommer till betydelsen av stora systemdemonstrationer. CLOSER jobbar mycket med praktiska projekt, där forskningsresultat omsätts till nytta och kan spridas vidare.
– Det är ofta i dessa projekt som aktörer träffas, lär känna varandra och påbörjar samarbeten, även utanför projektet. Det krävs en viss kritisk massa för att det ska hända, säger Kristoffer Skjutare.
CLOSER vill ta med sig erfarenheten av att samla aktörer och skapa gemensam handling och överföra denna kunskap till den svenska maritima sektorn. CLOSER menar att det är när idéer sätt till handling som engagemang skapas och kunskap fås om vilka möjligheter som finns och vilka hinder som behöver rättas till.
Från svensk samverkan till europeisk påverkan
CLOSER har sin bas i främst nationella initiativ, men har ett tydligt uppdrag att arbeta mer internationellt. Flera Interreg- och Horizonprojekt pågår.
– Europa står inför samma utmaningar som vi. Genom att samverka kan vi driva på systemförändringar och skapa bättre förutsättningar, säger Anna Kristiansson.
Exempel på projekt inom CLOSER:
- Blue Supply Chains. Blue Supply Chains syftar till att minska utsläpp av koldioxid på två sätt: 1. Stödja överflyttning från vägtransporter till mer energieffektiva transporter med järnväg och sjöfart. 2. Förbättra balansen av koldioxidemissioner mellan järnvägs- och vattenburna transporter genom implementering av nya teknologier och drivmedel. Finansieras av Interreg BSR. https://closer.lindholmen.se/projekt/blue-supply-chains
- Cargo Express. Projektet handlar om att ta fram en design för framtidens maritima transportnätverk – med anlöp i flera nyckelhamnar inom Kattegatt-Skagerrak-området – för att möjliggöra en överflyttning av betydande godsvolymer från väg till sjö. Finanserias av Interreg ÖKS https://closer.lindholmen.se/projekt/cargo-express
Vill du veta mer om CLOSER eller samarbeta i ett framtida projekt?
Läs mer här: closer.lindholmen.se