Hur får vi mer gods att gå sjövägen? Den frågan stod i centrum när Maritimt Forum bjöd in till lunchseminarium på Maritima Mötesplatsen under Almedalsveckan. Aktörer från både näringsliv, myndigheter och politik samlades för att diskutera hinder, möjligheter och vad som faktiskt krävs för att sjöfarten ska bli ett förstahandsval.
– Vi står inför en stor utmaning – och möjlighet. EU och Sverige har gemensamma mål om att flytta över transporter från väg till järnväg och sjöfart. Men hur får vi det att hända i praktiken? sa moderator Carolina Kihlström, verksamhetschef, Maritimt Forum, inledningsvis.
Näringslivet: ”Behov av fungerande affärsmodeller och långsiktiga spelregler”
I det första panelsamtalet medverkade Elin Swedlund, transportchef på Skogsindustrierna, Karolina Boholm, Director of Public Affairs på Volvo, samt Mathias Dejke, säkerhetsdirektör, från Trafikverket.
Panelen lyfte flera gemensamma utmaningar:
- Otillräcklig infrastruktur och logistiklösningar som kopplar samman sjöfart med övriga transportslag.
- Behov av affärsmodeller och incitament som gör det lönsamt att välja sjövägen.
- Vikten av långsiktighet och samordning mellan offentliga och privata aktörer.
– Sjöfarten är ännu viktigare nu med tanke på omvärldsläget och givet vårt Nato-medlemskap. Framförallt handlar det om försörjningsberedskap. Något vi vet är att vi kommer ha utmaningar i vårt transportsystem och där blir överflyttning till sjöfarten en förutsättning för en robusthet i transportsystemet, säger Mathias Dejke.
– Sjöfarten är grunden till hela den globala handeln och det är ett effektivt transportslag. Det finns olika utmaningar vi behöver jobba med och effektivitet i hamnar är den första punkten, säger Karolina Boholm.
– Jag representerar de stora skogsbolagen i Sverige och vi kör mycket sjöfart. Framförallt behöver sjöfarten bli mer tillförlitlig, flexibel och robustare än vad den är idag. Gällande hinder ser vi exempelvis Sjöfartsverkets stora besparingsprogram och vad det kommer att innebära för infrastrukturen i hamnar och farleder samt isbrytarfrågan. Industrin funderar just nu om de kommer våga investera i norr utifall det inte finns isbrytare. Det finns mycket farhågor i form av att det är underinvesterat i isbrytare och i infrastrukturen, säger Elin Swedlund.
Politiken: ”Sjöfarten måste upp på dagordningen”
I det andra panelsamtalet deltog riksdagsledamöterna Tobias Andersson (SD), Camilla Brodin (KD) och Isak From (S).
– Näringspolitiken behöver att vi i Sveirge har en konkurrenskraftig lagstiftning och att vi förenklar regler rent generellt och då är sjöfarten en av de delarna för att vi ska ha en pålitlig infrastruktur, vilket är viktigt inte minst ur ett försvarsperspektiv, säger Camilla Brodin (KD).
Tobias Andersson (SD) lyfte vikten av att också se sjöfarten som en näring.
– Det är bra att man bjuder in oss från näringsutskottet. Det är viktigt att man betonar det faktum att sjöfarten är en viktig del för att näringslivet ska fungera men utgör också en viktig näring i sig själv. Det är viktigt att vi skapar en konkurrenskraftig svensk sjöfart och där har vi gjort vissa saker. Vi har försökt matcha andra stater med tonnageskatten även om det tyvärr togs från sjöfartsstödet så där kan man se att det finns förbättringsmöjligheter, säger Tobias Andersson.
Isak From betonade möjligheten för sjöfarten att ställa om.
– För ett litet exportberoende land som Sverige är sjöfarten helt avgörande. Det finns flera saker som vi tycker behöver bli bättre, till exempel att säkerställa att alla hamnar har tillgång till gas, biogen eller naturgas, säger Isak From (S).
På frågan om vad riksdagsledamöterna skulle göra för att bidra till ökad överflyttning under förutsättning att de hade en obegränsad budget gavs tre olika förslag.
– Jag skulle välja att förändra och sänka tonnagebeskattningen och tillsätta en hamnutredning, säger Camilla Brodin (KD).
– Är det något jag ser att vi har stora utmaningar med så är det gällande kompetensförsörjningen inom sjöfarten. Där behöver vi mer yrkesinriktad utbildning med lite lägre krav på den akademiska delen för att få fler intresserade och visa att det är ett brett och intressant yrke. För annars har vi svensk sjöfart och fartyg alldeles oaktat om vi köper isbrytare eller trixar med tonnageskatt, sjöfartsstöd och farledsavgifter, utan vi behöver folk som jobbar på båtar också, säger Tobias Andersson (SD).
– Jag delar kollegornas inspel men vi behöver säkerställa att vi har konkurrenskraftig farledsavgifter och sjöräddning som funkar, säger Isak From (S).