Resiliens i energisystemet var i fokus på Maritimt Forums medlem ABB:s seminarium under Almedalsveckan.
– ABB arbetar med sjöfart och hamnar och bygger energisystem ombord på fartygen samt arbetar med automatisering och digitalisering. Kan vi kapa bränsleförbrukningen med 10 procent är det värt mycket på sista raden. En smart design kan minska förbrukningen med 27 procent. I vår värld är det logiskt att se hamnen som en energihub och hamnen ligger oftast strategisk till för att få förnybar energi, säger Jörgen Karlsson från ABB.
Flera utmaningar finns idag gällande elektrifieringen, men ABB ser en stor potential med lokala energihubar som kan förutspå produktion och konsumtion.
– Ett exempel är Öresundslinjen som gick i drift år 2017. Innan båten går ut går laddroboten ut tillsammans med två stora stickproppar som tillsammans hanterar 11 000 volt i ladduttaget. I dag har vi ett elnät med top-down produktion. Det här vill vi utmana. Vi har stamnätsbegränsningar och tillståndsprocesser som kommer in i detta. Vi vet att hela transportsektorn ska ställa om och sjöfarten är en del i detta, säger Jörgen Karlsson.
På Gotland har ABB en energipilot som handlade om delelektrifiering av Gotlandsfärjan, något som Jörgen Karlsson berättade om under seminariet.
– Vi räknade ut hur mycket batterier man behöver ombord och tittade på att integrera solpark på 12,5 MW och att bygga det smarta elnätet i hamnen och det hade varit en nödvändighet om man skulle få till den här trafiken. Vi lade in ett batterilager i en simulering ihop med solparken och tittade på hur vi kan få det att fungera ihop och vi såg att det är fullt tekniskt möjligt. Potentialen är mellan 300 000-400 000 ton CO2-reduktion per år, och det har inget med framdrivning att göra. Tänk om vi då hade tagit framdrivning också, säger Jörgen Karlsson.
Under seminariet medverkade även Fredrik Larsson, Svensk Sjöfart, och Johanna Rantsi (M), riksdagsledamot i trafikutskottet.