Under ett möte Godstransportrådet för Stockholm-Mälarregionen där Maritimt Forum deltog informerades bland annat om infrastrukturpropositionen.
– Vi har en ansträngd nationell plan och den som lever i hoppet om att det är 20 procent nyinvesteringar kommer bli besviken. Det kommer inte ske om inte regeringen väljer att flytta ur redan befintliga projekt. På vidmaktshållandesidan är det också ansträngt och en stor mängd är i behov av åtgärder. Det är ett eftersatt underhåll vi tar ikapp. Det finns en mängd behov i hela Sverige. Regeringen har varit tydlig med att hela Sverige ska leva och trnsportsystemet i Sverige ska vara robust och konkurrenskraftigt. Gods- pch persontransporter vet inga region- eller kommungränser och Mälardalsrådet växer och målet är att regionerna tillsammans kan identifiera brister och behov och prioritera detta tillsammans. Gällande Nato och försvarsprioritering så är nationell plan för det civila transportsystemet och behovet det som behöver prioriteras. Det finns ingen större utrymme att uppnå Försvarsmaktens utökade behov. Det återstår att se hur detta syns i Försvarsberedningen och försvarspropositionen, säger Rami Younes, Trafikverket.
Aktuellt från Trafikverket: Fokus på underhåll och offentlig-privat samverkan
Helena Sundberg informerade om aktuella frågor från Trafikverket.
– Något som är nytt är att man testar offentligt-privat finansiering. Regeringen är mån om att framhäva att man inte vill ställa olika trafikslag mot varandra. Investeringsstöd för överflyttning mellan järnväg och sjöfart ges om 119 MKR. Ansökan är öppen och pågår till 11/11. Digitalt informationsmöte sker den 15/10, säger Helena Sundberg.
Regeringens arbete med godstransportfrågor: Intermodalitet och digitalisering i fokus
Olof Kjellström från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet poängterade att regeringens arbete kring godstransportfrågor har intensifierats under det senaste året. Strategiska satsningar på intermodalitet, där olika transportslag samverkar, och utveckling av intermodala transportnoder lyftes fram som nycklar till ett effektivare transportsystem. Digitalisering och automatisering har också diskuterats som centrala delar för att förbättra infrastrukturen.
Forskning och miljölogistik: Lösningar för framtidens hållbara transporter
Maria Huge-Brodin från Linköpings universitet underströk hur logistikforskningen har utvecklats under åren, från att tidigare ha fokuserat på kostnadsminimering till att nu innefatta miljömässig hållbarhet. Trots de tekniska framsteg som görs inom automatisering och elektrifiering, betonar hon vikten av att använda befintliga lösningar som biobränslen för att minska klimatpåverkan. Samarbeten och organisatoriska förändringar inom logistiksektorn är också avgörande för att kunna möta framtidens utmaningar.