Riksdagens maritima nätverk och Maritimt Forum arrangerade en träff med nätverket i riksdagen för att belysa Sveriges maritima näring, dess betydelse för landets ekonomi och handel och vad som krävs för ökad konkurrenskraft. Evenemanget, modererat av Carolina Kihlström från Maritimt Forum, erbjöd en förhandsvisning av ny statistik och analyser samt en paneldiskussion med ledande aktörer inom den maritima näringen.
Den maritima näringen globalt och i Sverige
Carolina Kihlström inledde seminariet med en genomgång av statistiken för den maritima sektorn, med perspektiv från global, europeisk och svensk nivå. Globalt och i Sverige transporteras ungefär 80–90 procent av alla varor till sjöss, vilket gör sjöfarten till en oumbärlig komponent i världsekonomin. Större delen av denna handel hanteras av hamnar i Asien, främst Kina, vilket gör regionen till en central nod för global frakt.
På hemmaplan utgör sjöfarten en ryggrad i Sveriges ekonomi och svenska hamnar hanterade ungefär 160 miljoner ton gods under 2023 och totalt reste 59,9 miljoner människor över bryggor och hamnar i Sverige. Hela rapporten om den maritima näringen publiceras i slutet av november.
Panelsamtal om framtidens konkurrenskraftiga maritima näring
Efter den statistiska genomgången följde ett panelsamtal med fokus på hur Sverige kan säkra en hållbar och konkurrenskraftig maritim näring. I panelen deltog Anders Hermansson (Svensk Sjöfart), Andreas Bach (Svenskt Marintekniskt Forum), Linus Olsson (Skärgårdsredarna och Rederi Ventrafiken), Berit Blomqvist (Sveriges Skeppsmäklare) och Monika Przedpelska Öström (Sveriges Hamnar).
Panelen inledde diskussionen med att lyfta fram de största utmaningarna för branschens konkurrenskraft. En central fråga är tillgången till rätt incitament och stöd för att kunna satsa på hållbara investeringar och gröna lösningar, något som alla paneldeltagare ansåg vara avgörande för att kunna uppfylla klimatmålen.
Under frågestunden fick publiken möjlighet att ställa frågor till panelen. När paneldeltagarna till sist fick dela sina önskningar inför framtiden, framkom förslag om bland annat gränsövergångar och besättningsbyten, öka möjligheten till innovationsmedel, fler svenskflaggade fartyg och att politiken går från ord till handling.