Med ett tydligt fokus på att öka inrikes sjöfart, sänka utsläpp och skapa transparens i transportbranschen, arbetar Seadvise målmedvetet för att förändra hur varuägare ser på sjöfart som transportalternativ. Kristofer Andrén, grundare och vd för Seadvise, vill föra sjöfarten närmare marknaden.
Kristofer Andrén har lång erfarenhet från sjöfarten och forskningsprojekt inom hållbara transporter.
– Jag har under många år jobbat nära SSPA och RISE, bland annat i projekt som GOTA, där vi försökt möjliggöra överflyttning av godstransporter från väg till sjö. Det vi såg tydligt var att det fanns en stor kunskapslucka – varuägarna visste inte hur de kunde använda sjöfart, och när de väl ställde frågor tog det för lång tid att få svar. Dessutom var svaren ofta färgade av säljarens egna intressen.
Det var utifrån den erfarenheten som idén till plattformen SHIIP-IT föddes – en digital tjänst där varuägare enkelt kan jämföra olika transportalternativ, inklusive sjöfart, utifrån pris, utsläpp och lastkapacitet.
SHIP-IT gör det möjligt för varuägare att skapa en profil och registrera sina transportbehov. Genom att ange lastens volym, typ och rutt får användaren automatiskt olika transportalternativ – varav ett alltid är vägtransport som referens.
– De får CO₂-avtryck, hamninformation och prisindikationer – inget bindande och det är en servettskiss, men tillräckligt för att ta ett första beslut. Därefter kan frågan skickas vidare till rederier som har fartyg i rätt storlek, säger Kristofer Andrén.
Fokus ligger i nuläget på torrlastmarknaden inom Sverige, men målsättningen är att expandera till Norge och Danmark och Baltikum.
–Varuägare ör intresserade. De har efterfrågat detta länge – möjligheten att faktiskt se när sjöfart blir konkurrenskraftigt mot lastbil.
Kristofer pekar också på systemproblem: hamnar som konkurrerar med varandra, myndigheter som saknar sjöfartskunskap, och aktörer som optimerar sina egna affärer snarare än den samhällsekonomiska nyttan.
– Sjöfarten är sin egen värsta fiende ibland. Det finns stora samhällsnyttor med att flytta gods till sjöfart, men strukturerna runtomkring hänger inte med.
Seadvise arbetar aktivt för att skapa en likvid marknad för inrikes sjöfart. Kristofer vill också se mer transparens i prissättning, och pekar på vikten av att utmana gamla mönster.
– Vi behöver en beteendeförändring i hela transportsystemet. Teknikomställning räcker inte – vi måste också våga tänka nytt, samverka mer och sluta jobba i silos. Det handlar om att vi i branschen behöver vara mer öppna och våga. Då kommer vi kunna få mer sjöfart där vi har en större kaka för alla att ta del av.
Läs mer: https://www.seadvi.se, Ship-It: https://ship-it.se