Under en digital informationsträff presenterade Jonas Bergström från Trafikverket det nya investeringsstödet för överflyttning av gods från väg till järnväg och sjöfart. Han gick igenom bakgrund, krav och viktiga datum samt tog emot frågor från deltagarna. Några av de viktigaste frågorna och svaren sammanfattas nedan.

Det tidigare Ekobonus-programmet, som pågick mellan 2018 och 2022, var riktat mot redare för att överföra gods till sjöfarten. I det nya stödet är dock redare exkluderade, och istället är terminalbolag och andra intermodala aktörer berättigade. Stödet täcker utrustning för omlastning, intermodala transporter samt teknik- och systemstöd. Syftet är att skapa ökad kapacitet och effektivitet i godshanteringen, med klimatet i fokus.

Notifieringsprocessen med EU-kommissionen har inneburit vissa förändringar jämfört med den ursprungliga planen, men syftet kvarstår: bättre samordning mellan trafikslagen och en överflyttning av gods till mer klimatsmarta alternativ. Mottagare av stödet måste även kunna följa upp investeringarna i minst fem år och rapportera hur mycket gods som flyttats över.

Ansökningsperioden pågår fram till den 11 november. Ansökningsprocessen är omfattande och kräver noggrannhet för att säkerställa att alla krav uppfylls. Bland de viktigaste punkterna är att investeringen måste leda till en faktisk överflyttning av gods och inte ha för kort återbetalningstid. Projekten måste starta efter 22 oktober 2024 och vara i drift och slutredovisade senast 31 oktober 2025.

Trots att redare inte direkt kan ansöka om stödet, finns möjligheter för dotterbolag eller andra företag i intermodala kedjan att ta del av detta investeringsstöd. Slutligen betonades vikten av att ansökningarna är fullständiga och att alla bilagor är korrekt ifyllda.

Under mötet visades nedan två bilder om de prognoser som ska inkluderas i ansökan samt hur projekten sedan prioriteras.

Frågor och svar

Varför gäller stödet inte redare?
Stödet är annorlunda från Ekobonus eftersom det är ett investeringsstöd, inte driftsstöd. Däremot kan terminalbolag ansöka.

Kan redare som har intermodala dotterbolag söka stödet?
Redare kan per definition inte ansöka, men dotterbolag eller kompanjonbolag som hanterar intermodala transporter kan göra det.

Kan leasingkostnader täckas av stödet?
Nej, endast rena inköp omfattas av stödet. Leasing och andra former av förvaltning är inte inkluderade.

Hur påverkas ansökningar som inte är kompletta?
Ansökningar måste vara så kompletta som möjligt vid inlämning, men det är möjligt att komplettera vissa uppgifter senare.

Kan systemstöd inkluderas i ansökan?
Ja, systemstöd som syftar till att leda till ökad användning av järnväg och sjöfart kan inkluderas.

Kan tekniska system, som hanterar godshantering, inkluderas i stödet?
Ja, teknik- och systemstöd kan inkluderas om det bidrar till överflyttning av gods till järnväg och sjöfart.

Ansökningar om investeringsstödet ska vara inlämnade innan den 11 november 2024, och projekten måste vara i drift senast 31 oktober 2025.

Måste det vara två separata ansökningar om en investering omfattar både utrustning och systemstöd?
Det är upp till projektets utformning. Man kan göra en ansökan för flera investeringar, men ibland kan det vara lättare att separera ansökningarna.

Kan hamnkranar omfattas av stödet? Hur ser det ut för andra typer av omlastningsutrustning som hjullastare?
Hamnkranar är ett tydligt exempel på godkänd omlastningsutrustning, men utrustning som en hjullastare, som kan användas till annat än enhetslaster, omfattas inte.

 

För fler frågor: maila: investeringsstod@trafikverket.se

Övriga som har hand om stödet på Trafikverket är Erik Rosell, Anna Sjögren, Jesper Klevelid och Per-Anders Winge.

Läs mer information om ansökan på Trafikverkets hemsida här. 

Se power-point-presentation från mötet: Infoträff – Investeringsstöd 20241015, Trafikverket